مشخصات فنی خودروی سوزوکی گرند ویتارا ۲۴۰۰

مشخصات فنی سوزوکی گرند ویتارا 2400

سوزوکی گرند ویتارا (Suzuki Grand Vitara) از آن دست خودروهایی است که حدود ۴ دهه از عمرش می گذرد ولی ۱۴ سال است که به همت ایران خودرو در ایران نیز مونتاژ می شود. سوزوکی گرند ویتارا خودروی پر طرفداری است و در نوع ۲۴۰۰ سی سی با تجهیزات ایمنی، آپشن های رفاهی و عملکردی خوب در بازار ایران عرضه می شود. در ادامه با مشخصات فنی خودروی سوزوکی گرند ویتارا بیشتر آشنا شوید.

سوزوکی گرند ویتارا از سال  1367 شمسی در ژاپن شروع به کار کرده بود و کارخانه های آن علاوه بر هاماماتسوی ژاپن، در کانادا، اسپانیا، اکوادور، لینارس و آرژانتین راه اندازی شده بود. از سال ۱۳۸۶ ایران خودرو نیز گراند ویتارا را در ایران مونتاژ کرد. گرند ویتارا جزو کلاس SUVهای کوچک محسوب می شود. دو دیفرانسیل دارد و با گیربکس ‌های پنج دنده ای دستی و چهار دنده ای اتومات تولید می شود.

چند سال پس از تولید مدل ۲ لیتری سوزوکی، ایران خودرو که تقاضای بازار را می دید تصمیم گرفت مدلی قوی تر و مجهزتر از سوزوکی گراند ‌ویتارا تولید کند. بنابراین مدل سوزوکی ویتارا ۲۴۰۰ سی سی با قدرت و تجهیزات بهتر وارد بازار شد.

 

امکانات سوزوکی گرند ویتارا 2400

مشخصات فنی سوزوکی ویتارا ۲۴۰۰ اتوماتیک

موتور سوزوکی ویتارای گرند ۴ سیلندره با ۱۶ سوپاپ است. حجم موتور آن همانطور که از نامش پیداست ۲۴۰۰ سی سی است و تنفس طبیعی دارد. این خودروی دو دیفرانسیلی حداکثر تا ۱۶۹ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه قدرت دارد. بیشترین میزان گشتاور آن ۲۲۷ نیوتن متر در ۳۸۰۰ دور در دقیقه است.

جعبه دنده سوزوکی ویتارا۴ دنده ای اتومات بوده و شتابش از صفر تا صد۱۲ ثانیه است. با این خودرو در جاده می توان تا حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر در ساعت رانندگی کرد ولی اگر چنین کاری بکنید قطعا جریمه می شوید. بهتر است اینگونه ماجراجویی ها را به دل طبیعت، مسابقات رالی و آفرود بسپارید.

وزن سوزوکی گراند ویتارا ۱۵۵۲ کیلوگرم بوده و در ابعاد ۴۴۷۰ طول؛ ۱۸۱۰ عرض و ۱۶۹۵ ارتفاع ساخته می شود. فاصله بین دو محور آن ۲۶۳۹ میلیمتر است.

باک سوزوکی گرند ویتارا ۶۶ لیتر ظرفیت دارد و مصرف و سوخت ترکیبی آن ۹٫۷ لیتر در هر صد کیلومتر است. از نظر آلایندگی استاندارد یورو ۴ را دریافت کرده است.

 

آپشن های سوزوکی گرند ویتارا 2400

امکانات و آپشن های سوزوکی گرند ویتارا ۲۴۰۰

در ادامه آپشن ها و امکانات خودروی سوزوکی گرند ویتارا با ۲۴۰۰ سی سی را به طور مفصل معرفی خواهیم کرد.

ترمزها  و پایداری خودرو

سوزوکی گرند ویتارا ۲۴۰۰ در جلو و عقب دارای ترمز دیسکی تهویه شونده است. این خودرو از ترمز ضد قفل به همراه توزیع کننده الکتریکی نیرو ( ABS+EBD ) برخوردار است.

 

ایربک های سوزوکی ۲۴۰۰

کلاس ۵ این خودرو دارای دو عدد ایربگ SRS در جلوی راننده و سرنشین جلویی است.  کلاس سوزوکی ۲۴۰۰ از این نظر پیشرفته تر است و نه تنها در آن دو عدد ایربگ SRS جانبی مقابل صندلی های جلویی برای سرنشینان جلو نصب شده که کیسه ی هوای SRS پرده ای نیز بر روی ستون ها برای سرنشینان جلو و عقب تعبیه شده است.

 

سیستم صوتی گرند ویتارا

در کلاس ۵ سوزوکی گرند رادیو پخش CD/Mp3 و هفت بلندگو قرار گرفته است. خودروهای کلاس ۸ مجهز به پخش صوت و تصویر؛ DVD مانیتور؛ LCD هفت اینچ لمسی برای سرنشینان جلو و دو مانیتور پشتِ صندلی ها برای استفاده سرنشینان عقب خودرو می باشد. البته آپشن اخیر تنها در مدل اتومات تعبیه شده است. امکان پخش محتوا از کارت اس دی، بلوتوث و فلش مموری نیز وجود دارد. از دیگر امکانات صوتی تصویری آن می توان به تیونر تلویزیون و کنترل از راه دور بیسیم و همچنین کلیدهای کنترلی تعبیه شده بر روی فرمان اشاره نمود.

 

صندلی های سوزوکی گرند ویتارا 2400

سایر تجهیزات سوزوکی ۲۴۰۰ سی سی

کلاس۵ خودروی سوزوکی شیشه بالابر برقی عقب و جلو دارد. برای افرادی که به دلیل قدشان روی فرمان حساس می باشند، امکان تنظیم ارتفاع غربیلک فرمان هم وجود دارد. به علاوه ارتفاع نور چراغ جلو از داخل اتاق قابل تنظیم است. قفل مرکزی و کنترل از راه دور قفل درب ها با پاسخ فلاشر صورت می گیرد. به علاوه خودروی گرند ویتارا به سیستم تهویه اتوماتیک با صفحه دیجیتال مجهز است.

از جذاب ترین آپشن های کلاس ۵ ماساژور صندلی راننده در چهارحالت با تنظیم روی کنسول است. به علاوه این خودرو مجهز به تریپ کامپیوتر یا کامپیوتر سفری برای ثبت، نمایش و محاسبه پارامترهای اصلی مربوط به حرکت اسست. هشداردهنده دنده عقب، تکیه گاه دست راننده و سرنشین با قابلیت تنظیم، جک هیدرولیکی درب موتور، سیستم قطع اتوماتیک سوخت در هنگام تصادف از دیگر امکانات خودوری سوزوکی در این مدل است.

قفل زاپاس بند، کمربند ایمنی جلو، کفپوش موکتی تافتینگ، رینگ و لاستیک ۱۶ اینچی، شیشه رنگی سبز، آینه های جانبی با تنظیم الکتریکی، کمربندهای ایمنی عقب ۳ نقطه ای قفل شونده، سیستم ضد سرقت و همچنین مه شکن های عقب و جلو دیگر امکانات خودروهای سوزوکی در این مدل محسوب می شود.

آپشن های خودروی ویتارا از قطعاتی متنوع و مختص به خود برخوردار است. هنگام تعویض یکی از قطعات باید حتما آن را از لوازم یدکی سوزوکی ویتارا موجود در ایران که لوازم یدکی اصلی را عرضه می کنند خریداری نمود.

 

کلاس های سوزوکی گرند ویتارا 2400

 

کلاس ۸ سوزوکی گرند ویتارا دارای امکاناتی از قبیل شیشه بالابر برقی عقب و جلو، امکان تنظیم ارتفاع غربیلک فرمان، ماساژور صندلی راننده ( چهارحالته با تنظیم روی کنسول )، تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل اتاق، قفل مرکزی و کنترل از راه دور قفل درب ها با پاسخ فلاشر، سیستم تهویه اتوماتیک مجهز به صفحه دیجیتال، تریپ کامپیوتر، هشداردهنده دنده عقب با تغییر فرمان، امکان تنظیم تکیه گاه دست راننده و سرنشین جلویی و  جک هیدرولیکی درب موتور است.

کلاس مذکور همچنین مجهز به شیشه رنگی سبز، آیینه های جانبی با تنظیم الکتریکی، جلو پنجره جدید، نمایش دو بعدی نقشه، ارائه لیست مسیرهای موجود، نمایش مسافت و تخمین زمان، نمایش شمال نقشه یا همان قطب نما، مسیریابی در چهارحالت سریع، کوتاه ، اصلی و فرعی؛ امکان جستجو از طریق لمس صفحه نقشه، امکان انتخاب سه بعدی، شبیه سازی مسیر و قابلیت های متعدد دیگر؛ رینگ و لاستیک ۱۶ اینچ، قفل مرکزی لمسی و استارت بدون کلید، قفل زاپاس بند و کفپوش موکتی تافتینگ می باشد.

 

مشخصات سوزوکی گرند ویتارا 2400

معایب سوزوکی گرند ویتارا

مهمترین عیب سوزوکی گرند ویتارا گیربکس اتوماتیک و قدیمی آن است که با موتور ۲۴۰۰ سی سی آن هماهنگی ندارد. این مشکل باعث می شود در هنگام رانندگی در مسیرهایی که نیازمند سبقت های سریع است گربکس جوابگو نباشد. گیربکس اتوماتیک سوزوکی از نوع تیپ ترونیک نیست. بدین معنی که امکان تعویض دستی دنده به صورت مستقیم وجود ندارد. با این حال می توان آن را به صورت غیر مستقیم انجام داد؛ بدین صورت که گیربکس را رو L گذاشته سپس برروی ۲L و ۳L قرار دهند. البته باید خاطر نشان کرد که این عمل فشار زیادی به گیربکس وارد می کند و لذا توصیه می شود از همان حالت اتوماتیک استفاده کنند.

از دیگر معایب خودروی سوزوکی در مدل ۲۴۰۰ اتومات لاس ۸ مدل ۸۹ رتبه ضعیف و بد آن به خصوص در مواردی مانند روغن سوزی است. موتور از اویل پمپ عملکرد ضعیفی داشته و یاتاقان می زند. متاسفانه اتوماتیک بوندن آن هم نتوانسته جلوی پر مصرف بودن ترمز های جلو را بگیرد تا جایی که در هر صد هزار کیلومتر ۶ بار باید لنت ترمز عوض شود. هنگام تعویض این قطعات باید حتما از قطعات جلوبندی سوزوکی اصلی و نمایندگی اصلی آن خریداری نمود.

متاسفانه خودرو سیستم کنترل و پایداری(esp  )  ندارد. این آپشن را ایران خودرو حذف کرده است که بر روی هندلینگ  آن اثر منفی گذاشته است و در سرعت های بیش از۱۰۰ کیلومتر کمی دچار اشفتگی می شود.

از کمبودهای خودروی سوزوکی گرند ویتارا ۲۴۰۰ نداشتن سانروف است در حالی که بسیاری از رقبای مشابه آن دارای سقف پانوراما می باشند.

3.2/5 - (21 امتیاز)

دیدگاه ها:

  1. حسین گفت:

    سلام خودروی۲۰۰۶سوزوکی ویتارا دارم از کجا بدونم ۲۰۰۰یا۲۴۰۰تو سند قید نکرده

    1. مجید گفت:

      سلام،
      مدلهای ۲۰۰۶ از نوع ۲۰۰۰ هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *