تاریخچه شرکت خودروسازی سوزوکی

تاریخچه شرکت خودروسازی سوزوکی

سوزوکی نام شرکت خودروسازی ژاپنی است که از حدود یک قرنِ پیش در این حوزه فعالیت می کند. سوزوکی در ایران نیز مونتاژ می شود و طرفداران زیادی دارد. انواع مختلف آن در کارخانه هایش در کشورهای مختلف تولید می شود و علاوه بر اتومبیل به تولید انواع موتورهای درون سوز، موتورسیکلت و خودروهای همه جا رو می پردازد. در ادامه به معرفی کامل این شرکت و تاریخچه آن از گذشته تا کنون خواهیم پرداخت.

سوزوکی به نام موسس آن آقای میشیو سوزوکی نامگذاری شده است. وی پیش از خودرو در زمینه صنعت نساجی فعالیت می کرد ولی پس از آن به دلیل نیاز بازار به تولید خودرو مبادرت ورزید. از سال ۱۹۰۹ شرکت سوزوکی تاسیس شد و یک قرن بعد یعنی سال ۲۰۱۱ میلادی به عنوان نهمین خودروساز بزرگ جهان شناخته شد. این امتیاز به دلیل تعداد خودروهایی بود که این شرکت تولید و وارد بازار کرده است. تا همین سال شرکت سوزوکی بالغ بر ۴۵ هزار نفر پرسنل داشته و در ۲۳ کشور کارخانه تولید خودرو راه اندازی کرده است. به علاوه در سرتاسر جهان از جمله ایران نمایندگی فروش قطعات و لوازم یدکی سوزوکی وجود دارد.

میشیو سوزوکی

آیا شرکت سوزوکی از ابتدا خودرو تولید می کرد؟

همانطور که پیش تر ذکر شد شرکت سوزوکی از سال ۱۹۰۹ میلادی آغاز به کار کرد ولی در آن زمان هیچ ربطی به خودرو نداشت. از تاریخ ۱۹۰۹ تا ۱۹۵۹ شرکت سوزوکی کارخانه ای مربوط به صنعت نساجی با در آمد زیاد بود. شرکت نساجی سوزوکی در روستایی ساحلی در شهر هاماماتسو فعالیت می کرد. سوزوکی، منسوجات بافتنی تولید می کرد و خوشبختانه در بازارِ آن زمانِ ژاپن نیز تقاضای زیادی داشت.

میشیو تنها تولید کننده پارچه نبود بلکه در زمینه اختراع دستگاه های بافت پارچه هم فعالیت می کرد. وی این دستگاه ها را به خارج از ژاپن صادر کرده و ۱۲۰ حق اختر اع به نام خودش در این زمینه ثبت نموده بود. شرکت سوزوکی از صنعت نساجی به سمت تولید دستگاه های تولید پارچه گرایش پیدا کرد. همین علاقه به تولید دستگاه های تولیدی باعث شد وی از صنعت قبلی به سمت کارخانه های تولیدی تمایل پیدا کند. کارخانه را تغییر کاربری داد و تولید خودروهای کوچک را از سر گرفت.

آیا شرکت سوزوکی از ابتدا خودرو تولید می کرد؟

پروژه ساخت ماشین آلات از سال ۱۹۳۷ آغاز شد و طی دو سال مدل های اولیه ی آن تولید شد. خودورهای آن زمانِ سوزوکی ابتکاری جدید محسوب می شد و چهار سیلندر چهار زمانه بود که با مایع خنک کننده به حرکت در می آمد. گنجایش موتور آن ۸۰۰ سی سی بود و۱۳ اسب بخار نیرو تولید می کرد. جعبه دنده ی آن آلومینیومی بود و از میل لنگ بهره می برد.

بعد از جنگ جهانی دوم چه اتفاقی برای شرکت سوزوکی افتاد؟

زمانی که آتش جنگ جهانی دوم برافروخته شد، دولت ژاپن دیگر نیازی به خودروهای کوچک شهری نداشت و به همین دلیل شرکت سوزوکی تقاضایی در بازار نمی دید و تقریبا سقوط کرد. همین موضوع سبب شد که دوباره وارد صنعت منسوجات شود. آن تاریخ، زمان خوبی برای ورود به این صنعت بود چرا که کشتی ها پارچه به ژاپن وارد می کردند و روز به روز تقاضا از سوی کارخانه های بومی برای این محصولات بالا می رفت. با این حال رونق صنعت منسوجات بی دوام بود و سال ۱۹۵۱ باز هم نساجی راکد شد. این رکود دلیل افی بود که سوزوکی دوباره به سمت علاقه اصلی خود یعنی خودروسازی میل پیدا کند.

آیا شرکت سوزوکی از ابتدا خودرو تولید می کرد؟

بعد از جنگ جهانی اول ژاپنی ها به خرید خودروهای شخصی ارزان قیمت تمایل پیدا کرده بودند. کارخانه ها تولید موتورهای گازسوز را برای نصب روی دوچرخه آغاز کرده بودند. سوزوکی هم خیلی زود وارد بازار رقابت شد و دوچرخه های موتوردار را تولید و وارد بازار کرد. این دوچرخه ها پاور فری نام داشت و موتور دو زمانه ۳۶ سی سی داشت. قدرت آن یک اسب بخار بود و امتیازاتی بر موتورهای دوچرخه داشت.

از خصوصیات پاور فری این بود که فرد می توانست دوچرخه را در سه حالت متفاوت تنظیم کند و با رکاب زدن یا بدون آن و تنها با کمک موتور دوچرخه را براند. چنین اختراعی تحول بزرگی محسوب می شد و خوشبختانه دولت ژاپن هم برای آن یارانه در نظر گرفت. با یارانه دولتی امکان ادامه ی تحقیقات بر روی مهندسی موتور سیکلت افزایش پیدا کرد.
سوزوکی همواره پیشتاز بود و پشت هم دست به موفقیت می زد. در سال ۱۹۵۳ یکی از موتورهای آن به نام دایموند فری ۶۰ سی سی در تپه نوردی های کوه فوجی به پیروزی رسید و در سال های بعد نیز به همین روال در مقام اول این مسابقات ایستاد.

سوزوکی از چه زمانی به سوزوکی موتور تغییر نام داد؟

از آغاز دهه ۶۰ سوزوکی آنچنان تولیداتش را در زمینه موتورسیکلت افزایش داده بود که نام خود را نیز تغییر داده و سوزوکی موتور شد. در سال های پایانی آن دهه سوزوکی هر ماه ۶هزار موتورسیکلت تولید می کرد. پس از آن خودروی پیشرفته تری به نام سوزوکی سوزولایت تولید کرد که آپشن ها و نکات فنی جدیدی در خود داشت و موفقیت دیگری برای سوزوکی محسوب می شد. در این دهه دو وسیله نقلیه دیگر به نام های سوزوکی کری و سوزوکی فرانتی ۸۰۰ وارد بازار شد.

در همین دهه کم کم کارخانه های دیگری از سوزوکی در مناطق دیگر نیز تاسیس می شد. برای اولین بار کارخانه مونتاژ موتورسیکلت های سوزوکی در خارج از ژاپن هم راه اندازی شد و تولید سوزوکی به تایلند هم کشیده شد.

توسعه کارخانه های سوزوکی در شهرها و کشورهای مختلف

دهه هفتاد دهه تاسیس کارخانه ها و نمایندگی های سوزوکی محسوب می شد. در سال ۱۹۷۰ کارخانه ای از شرکت سوزوکی در کوسای شیزوئوکا آغاز به فعالیت کرد. در این سال خودروی چهار چرخ محرک با نام سوزوکی جیمنی وارد بازار شد. یک سال بعد کارخانه ای در شهر تویوکاوا تاسیس شد که موتور سیکلت های متوسط و بزرگ وارد بازار می کرد. یک سال بعد یعنی سال ۷۲ شرکتی دیگر در استان آکیتا با هدف تولید قطعات سوزوکی راه اندازی شد.

توسعه کارخانه های سوزوکی در شهرها و کشورهای مختلف

اوایل دهه ۷۰ در سال ۱۹۷۳ سوزوکی به غرب جهان راه یافت و نخستین شعبه آن در کانادا راه اندازی شد. این شعبه که در آنتاریو قرار داشت « سوزوکی کانادا » نامگذاری شد. در سال ۱۹۸۴ سوزوکی در کشور نیوزیلند، پس از آن در فرانسه و کمی بعد در آلمان راه اندازی شد. در سال ۱۹۸۸ سوزوکی اسکیود در ایالات متحده آمریکا عرضه شد. در سال ۱۹۹۱ شرکت مگبار سوزوکی به عنوان شرکت تابعه در مجارستان شروع به فعالیت کرد.

از سال ۱۹۹۲ تولید خودروهای سوزوکی با مشارکت شرکت دوو در کره جنوبی شکل گرفت. به همین مناسبت یک سال بعد مدل های سوزوکی کاپوچینو و سوزوکی واگن آر وارد بازار شدند. در سال ۱۹۹۴ شرکت تابعه ماروتی سوزوکی در هندوستان، یک میلیون دستگاه تولید کرده بود.

آیا شرکت سوزوکی به صورت خانوادگی اداره می شد؟

دیگر اعضای خانواده آقای سوزوکی نیز در تجارت او ورود پیدا کرده بودند و کم کم مسئولیت های اجرایی را به عهده گرفته و راه سوزوکی بزرگ را ادامه می دادند. در سال ۱۹۷۸ اوساما سوزوکی به عنوان مدیر عامل اجرایی شرکت سوزوکی معرفی شد. در همان تاریخ جیتسوئیجیرو سوزوکی به سمت رئیس هیئت مدیره رسید. بعد از انتصابات جدید سوزوکی باز هم به راه خود ادامه داد و نه تنها مدل های جدید وارد بازار کرد که شعب متفاوتی در سرتاسر جهان راه اندازی نمود.

آیا شرکت سوزوکی به صورت خانوادگی اداره می شد؟

با شروع دهه ۸۰ سوزوکی سه خودروی جدید الکتریکی (هیبریدی) وارد بازار کرد. در همین دهه شعبه ای از سوزوکی در سیدنی استرالیا تاسیس شد. در اوایل این دهه فروش شرکت از مرز ۵۰۰ میلیارد یِن گذشت و پس از آن خانواده سوزوکی دست به مشارکت با دیگر شرکت های بزرگ جهان زدند.

سوزوکی از چه زمانی شریک ژنرال موتورز شد؟

اتفاق مهمی که در دهه ۸۰ برای سوزوکی افتاد، مشارکت با شرکت های خودروسازی جنرال موتور و ایسوزو بود. در سال ۱۹۸۲ جنرال موتور ۵٫۳% از سهام شرکت سوزوکی را خریداری نمود، این سال از موفق ترین سال ها در تاریخ سوزوکی محسوب می شود. در همین سال رکت سوزوکی با پاکو قرارداد امضا کرد و با مشارکت آن شرکت، در کراچی پاکستان شرکت « پاک سوزوکی موتور » را راه اندازی کرد. سوزوکی قراردادهای دیگری نیز با دولت و شرکت های هندی انعقاد کرد.

شرکت سوزوکی با دولت هند قرارداد همکاری بست و شرکت ماروتی سوزوکی را در هندوستان راه اندازی کرد. همه این رویدادها در دهه ۸۰ اتفاق می افتاد. در اوایل همین دهه خودروی سوزوکی آلتو نیز وارد بازار شد. در ۱۹۸۳ دومین کارخانه سوزوکی در شهر کوسای شیزوئوکا احداث شد و خودروهای کامپکت را وارد بازار کرد. دو خودروی سوزوکی مایتی بوی و سوزوکی سوییفت نیز در همین سال طراحی و ساخته شدند.

در ۱۹۹۸ جنرال موتورز میزان سهام خود را در سوزوکی تا۱۰٪ درصد ارتقا داد. در سال ۲۰۰۰ نیز این برند معتبر اقدام به خریداری ۱۰٪ دیگر از سهام سوزوکی کرد و در نتیجه به طور مجموع ۲۰٪ درصد از سهام شرکت سوزوکی به مالکیت جنرال موتورز درآمد. با این حال در سال ۲۰۰۸ میلادی جنرال موتورز سهام خود را در شرکت سوزوکی به ۳٪ درصد کاهش داد.

تولید خودروهای جدید سوزوکی

در سال ۷۷ خودروی دو درب سوزوکی کروو وارد بازار شد و یک سال بعد مدل دیگری از آن به نام چهاد ساخته شد. در سال ۲۰۰۱ میلادی در نمایشگاه خودروی ژنو مدل سوزوکی آیرو عرضه شد و توجه همگان را جلب کرد.

تولید خودروهای جدید سوزوکی

در سال ۲۰۰۳ میلادی شرکت سوزوکی مقام اول تولید خودروهای کوچک ژاپن را از آن خود نمود و اولین خودروی کوچک هیبریدی خود را نیز تولید و وارد بازار کرد. در سال ۲۰۰۶ شرکت سوزوکی مدل خودروی سوزوکی اس‌ایکس۴ را در نمایشگاه خودرو ژنو رونمایی کرد و در همان سال در نمایشگاه خودرو نیویورک، مدل سوزوکی ایکس ‌ال را عرضه کرد.
در سال ۲۰۰۸ نخستین موتورسیکلت انژکتوری شرکت سوزوکی طراحی، ساخته و به بازار جهانی معرفی شد.

سوزوکی چه زمانی با فولکس‌واگن وارد شراکت شد؟

پس از جنرال موتورز این گروه فولکس واگن بود که سهام بالایی از سوزوکی را از آن خود کرد. پس از اینکه جنرال موتورز سهام خود را در شرکت سوزوکی کاهش چشمگیری داد، در سال ۲۰۱۰ میلادی فولکس واگن ۱۹٫۹ % از سهام سوزوکی را خریداری کرد و در واقع جای جنرال موتور را پر کرد.

سوزوکی چه زمانی با فولکس‌واگن وارد شراکت شد؟هم اکنون سوزوکی نهمین خودروساز بزرگ در جهان محسوب می شود چرا که تیراژ تولید آن بسیار بالاست و نمایندگی های زیاید در سرتاسر جهان دارد. سوزوکی در حال حاضر بالغ بر ۴۵هزار کارمند در کشورهای مختلف دارد و در ۱۳۳ مرکز توزیع، خودورها یا قطعات آن عرضه می شود. این شرکت سالانه بیش از ۲۶ میلیارد دلار درآمد دارد.

انواع مدل های خودروی سوزوکی از گذشته تا کنون

در طی یک قرن گذشته مدل های مختلفی از موتور یا اتومبیل توسط شرکت سوزوکی وارد بازار شده که بعضی از آن ها هنوز جزو بهترین موتورها و خودروهای جهانی محسوب می شوند. در ادامه لیست کاملی از این خودروها ارائه می کنیم.

مدل‌های قدیمی سوزوکی که دیگر تولید نمی شوند

  • سوزوکی آیرو
  • سوزوکی کاپوچینو
  • سوزوکی کروو
  • سوزوکی فرانتی
  • سوزوکی ایگنیس
  • سوزوکی کی
  • سوزوکی مایتی بوی
  • سوزوکی ایکس-۹۰
  • سوزوکی ایکس‌ال۷

مدل‌های تولید شده برای دوو آمریکای شمالی

  • دوو کالوس
  • دوو لاستی
  • دوو مگنوس

مدل‌های تولید شده برای شورولت آمریکای جنوبی

  • سوزوکی فان
  • مدل‌های فعلی سوزوکی
  • سوزوکی آلتو
  • سوزوکی آلتو لاپین
  • سوزوکی پالت
  • سوزوکی واگن آر
  • سوزوکی سولیو
  • سوزوکی اسپلش
  • سوزوکی سوییفت
  • سوزوکی اس‌ایکس۴
  • سوزوکی کیزاشی
  • سوزوکی ایوری
  • سوزوکی لندری
  • سوزوکی ای‌پی‌وی
  • سوزوکی جیمنی
  • سوزوکی اسکیود
  • سوزوکی کری
  • سوزوکی اکواتور
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *